Motor størrelser!

The Pontiac V8 shared some design features with the Chevrolet small-block V8, but was overall a unique design, distinct from Buick, Chevrolet, or Oldsmobile engines.

 


There are many different pontiac engines, most notably the V8 small block versions like 301 and 350 cubic inch and the big block V8 pontiac motors such as the 400, 428 and 455 ci. While these engine versions are very popular, they also have many performance parts available for them which makes them easy to modify and get big horsepower gains.
The Pontiac V8 was an overhead valve engine with wedge combustion chambers. It used cast iron cylinder heads and a cast-iron block. An unusual design feature was mounting the rocker arms on ball pivots on studs set into the cylinder, rather than using a separate rocker shaft; this allowed more consistent valve action with less weight than a conventional shaft. All (except the 303 Ram Air V engine) used 6.625 in (168.3 mm) connecting rods.

 


Motor-kodene for Pontiac:

Pontiac’s motorblokknummer er lette å finne hvis du vet hva du skal se etter. Det er enkelt, for eksempel for visuelt å kategorisere alle 1959-og-senere blokker i 389/400. Alle andre enn 389/400 har en "transfer lug" (finnes på baksiden av blokken formet som en "pyramide"). Det er bare to unntak: 1961-62 421 SD (samme avstøpning som 389) og i 1973 SD-455. Alle V8 blokker støpt før 1959 (287, 316, 347 og 370). I tillegg har disse 1955-58 blokkene ikke brukt sidemonterte motorfester som alle de andre blokkene fra 1959 og fremover. Alle blokkene frem til og med 1963 har et produksjonsnummer stemplet på passasjersiden av blokken.

 

Ekstern lenke til High Performance Pontiac om Super Duty 455! klikk her
Støpenummeret for disse blokkene er som følger:

 

1955 (287 c.i.d.) #518037
1956 (316 c.i.d.) #521560
1957 (347 c.i.d.) #523293
1958 (370 c.i.d.) #528456
1959 (389 c.i.d.) #532000
1960 (389 c.i.d.) #536387
1961 (389 c.i.d.) #538181

1961 (421 SD) #538181
1962 (389 c.i.d.) #538181
1962 (421 SD) #538181
1963 (326 c.i.d.) #548211
1963 (389 c.i.d.) #543680
1963 (421 c.i.d.) #544988

 


Fra og med 1959 389 c.i.d. blokker, side monterte motorfester ble brukt for første gang. To hull på hver side av blokken til motorfestene, en funksjon som vil fortsette gjennom 1969. Begynnelse i 1964, ble alle blokker støpt med bestemmelser for blokk-montert startere, selv om de fleste av de store bilene fremdeles brukte bellhousing-monterte startere. Blokkens avstøpningsnummer plassering ble flyttet fra siden til området rundt fordeleren (unntatt 421s). Alle blokkene støpt til og med årsmodell 1964 Ingen motorer etter 1964 hadde påfyllingsrør til olje, så disse påfyllingsrørene ble eliminert i 1965. Alle blokker 1955-66 brukte to frostplugger per side. Blokknummerene for 1964-66 motorer er som følger:

1964 (326 c.i.d.) #9773153
1964 (389 c.i.d.) #9773155
1964 (421 c.i.d.) #9773157
1965 (326 c.i.d.) #9778840
1965 (389 c.i.d.) #9778789

1965 (421 c.i.d.) #9778791
1966 (326 c.i.d.) #9778840
1966 (389 c.i.d.) #9778789
1966 (421 c.i.d.) #9778791 ”early”
1966 (421 c.i.d.)#9782611”late”

Alle blokkene er støpt med en dato for produksjon koden. Denne koden finnes ved siden av fordeleren. Koden består av en bokstav, etterfulgt av to eller tre siffer. Bokstaven betyr måneden (A = januar, osv.). Bokstaven "L" betegner desember for alle år, men kalenderen 1966 (1967 modell) når bokstaven "M" ble brukt til desember. Siden "I" ble brukt i alle år, er det mulig at både "M" og "J" ble brukt til å utpeke september. Årsaken er ikke kjent. 2. tegn i rekkefølge (eller 2. og 3. dersom tre siffer vises) er den dagen i måneden. Det siste sifferet angir året av produksjonen (ikke nødvendigvis modell året). For eksempel:
A # 9773155 blokk med en dato kode J23 = 2 oktober 1963.
A # 9782611 blokk med en dato kode F126 = 12 juni 1966.


Alle blokker produsert for modellåret 1967 ble nystøpt for tre frostplugger per side. Startet i midten av 1967, byttet blokken støpingsnummer sted fra siden av fordeleren på baksiden av blokken, til baksiden like bak/over # 8 sylinder. Støpenummerets støping kan bli funnet på to steder, på fremsiden av blokken (GM1, GM2, GM3 osv.) og i ekstreme tilfeller bakre enden av blokken ved fordeleren (1, 2, 3 osv. ). I tillegg fikk 1968-69 428s to ekstra identifikatorer, ett stempel "428" på siden, og en "28" støpt inn i midten av blokka. Lignende identifikatorer skulle brukes til å identifisere andre endringer (455, 350 i 1970, og 400 i 1971). Avstøpningsnummer  for 1967-69 blokkene er som følger:

1967 (326 c.i.d.) #9786339
1967 (400 c.i.d.) #9786133
1967 (428 c.i.d.) #9786135
1968 (350 c.i.d.) #9790079
1968 (400 c.i.d.) #9790071
1968 (400 RA) #9792506
1968 (428 c.i.d.) #9792968

1969 (350 c.i.d.) #9790079
1969 (400 c.i.d.) #9790071
1969(400 RA IV) #9792506
1969 (428 c.i.d.) #9792968
1969 (303 c.i.d.) #546313
1969 (400 RA V) #9792968
1969 (400 RA V) #545887

MERK: Alle 1967-68 428s er 4-bolt. Alle 1969 428s har 4-skruehull, men lav ytelse motorer med # 46 hoder har 2-bolt caps. Alle 1968-69 # 9792506 Ram Air 400 blokkene har 4-bolt caps.

I 1970 fikk alle blokkene tre ekstra motorfeste hull for mulig montering i det nye Firebird chassis F-body. I noen tilfeller ble bare tre hull benyttet, men fem hull ble frest. Blokk støpenummer for 1970-76 er som følger:

1970 (350 c.i.d.) #9799916
1970 (400 c.i.d.) #9799914
1970 (400 RA III) #9799914
1970 (400 RA IV) #979991(5)
1970 (400 RA V) #481708
1970 (455 c.i.d.) #9799140
1971 (350 c.i.d.) #481990
1971 (400 c.i.d.) #481988
1971 (455 H.O.) #483677
1971 (455 c.i.d./late H.O.)

#485428
1972 (350 c.i.d.) #481990
1972 (366 c.i.d.) #(485)212
1972 (400 c.i.d.) #481988
1972 (455 c.i.d.) #485428
1973 (350 c.i.d.) #488986

1973 (400 c.i.d.) #481988
1973 (455 c.i.d.) #485428
1973 (455-SD) #(490)132
1974 (350 c.i.d.) #488986
1974 (400 c.i.d.) #481988
1974 (455 c.i.d.) #485428
1974 (455-SD) #(490)132
1975 (350 c.i.d.) #488986
1975 (400 c.i.d.) #488986

”early”
1975 (400 c.i.d.) #500557

”late”
1975 (455 c.i.d.) #500813
1976 (350 c.i.d.) #488986
1976 (400 c.i.d.) #500557
1976 (455 c.i.d.) #500813

 

 

 

 

 

       

Blokkens dato kode er funnet like til venstre for fordeleren v/hullet på baksiden av blokken. Dette kan gjøre det vanskelig å lese hvis motoren er montert i bilen. Denne koden (B059) leses ned som 5 februar 1969.
Blokkens støpenr på midten av '67-og-blokker senere er funnet like bak # 8 sylinder på passasjersiden av blokken. Dette nummeret, 9792968, betegner en 1969 428. Nr ligger ved fordeleren på tidligere motorer.

Non-389/400 motorer kjennetegnet et identifikasjonsnummer eller støpt tapp på baksiden v/ passasjer side av blokken. Unntak fra denne var 1961-62 421 Super Duty, og 1973 455 Super Duty motorer.

 

Mange av Pontiacs 2-bolt hovedmotorer, særlig de med lavere ytelse 428s (1969) og 455s (1970 og senere), ble det boret og tappet for 4-bolts bukker fra fabrikken.

 

Sammen med støpenummer endringene i siden av blokken ble ytterligere identifikatorer lagt til på siden av blokken også. ”28” betegner dette som 428 mens ”55” er 455 og ”00” bety 400.

 

Endringene og identifikatorer for 350 motorene begynte i 1970, mens 1971-og-400s ble endret senere.
Pontiac begynte avstøpnings endringene i sidene av blokken (blant annet) på slutten av 60-tallet. Denne praksisen startet med 428s i 1968. 455s mottok identifikatorer i 1970 da de erstattet 428s.

I 1977, bare 350 og 400 c.i.d. motorer forble. En ny 301 Pontiac ”smalldeck” motoren gikk inn i line-up sammen med noen andre "corporate motorer", som Olds 403 og Chevy 305. Pontiac 400 blokken ble støpt med andre motorfester, og ble bare montert i Firebirds eller Grand Prixs. Støpenummerer for 1977-79 400 er # 568557. 301 kan lett bli gjenkjent av oljefilter plasseringen. Med andre ord, stikker oljefilter rett ut er det 301, i motsetning til andre Pontiac blokker som er knyttet til ett hus som får oljefilteret til å peke nedover.

Et bredt spekter av spesifikke motor-koder er stemplet inn i fronten av Pontiacs motorblokker. Før 1965 (starten av "to bokstavers" system) med to sifre i motor-koden, som var de to siste sifrene i hele seks eller syv siffer delenummer, ble stemplet etterfulgt av standard koden.

Mest produksjon blokker, unntatt 1964-66 og mest 1967s fikk et kjøretøy identifikasjon (VIN) stempel. Før 1964 blokken V.I.N. var identisk med den faktiske kjøretøy koden. Begynnelsen på slutten av 1967, dukket blokk VINs med tallet "2" en egen "Pontiac" motor, etterfulgt av året, en bokstav som identifiserer fabrikk, og kjøretøyet serienummer.

En undersøkelse med de ulike fabrikk-kodene bokstaver noen ganger kan avgjøre om en blokk opprinnelig ble installert i en Firebird eller en GTO. Lordstown (U), Norwood (N) og Van Nuys (L) bygget Firebirds. En blokk V.I.N. av 29L123456 skulle tilsi at blokken opprinnelig ble installert i en Firebird bygd på Van Nuys, CA.

A-body motorkoder vises nedenfor:

Tabellen nedenfor viser blokk koder for Pontiac V8 motorer installert i A-body 1964 til 1974. Motor koder for manuell girkasse er i fet skrift. Automat motor kodene i ren type.

C.I.D/HP

ENGINE CODES

 

1964
326/250 hp
326/280 hp
389/325 hp
389/348 hp

1965
326/250 hp

326/285 hp
389/335 hp
389/360 hp

1966
326/250 hp

326/285 hp
389/335 hp
389/360 hp

1967
326/250 hp



326/285 hp


400/255 hp

400/335 hp
400/360 hp H.O.
400/360 hp
(Ram Air)

1968
350/265

350/320
400/265
400/350
400/360 H.O.
400/360
(Ram Air)
400/366
(Ram Air II)

1969
350/265 hp



350/330 hp

400/265 hp
400/350 hp
400/366 hp
(Ram Air III)
400/370 hp
(Ram Air IV)
400/375 hp
(Ram Air V)


92X,92W
,92J
94X,94W
,94J
78X,78W,789
,79J
76X,76W, 769
, 77J


WP
, ZN
WR
, YP
WT
, YS
WS
, YR


WX, WP
, XF, YN
WR
, XG, YP
WT, WW
, YS, XE
WS, WV, XS
, YR


WP,WX,WC, WH
,
YO,YN, XF,
YJ, XI
WR, XR,WK, WD
, YP, XG, YM, XO
XL, XM
WT, WW
, YS
WS, WV
, YZ

XS, YR
, XP


WD, WC
, YN, YJ
WR, WK
, YP, YM
XM, YA
WT, XZ
, YS, XH
WS
, YZ

XS
, XP

WY
, XW


WC, WP, WM, WU
, XL, YJ, XR, YN, XB, YE, UY, XS
WR, WV
, XT, XU, YP
XM, YZ, XX, YB, YF
WT, WX
, YS, XH

WS
, YZ

WW
, XP

WI, WY
, XY, XW

 

1970
350/255 hp
400/265 hp
400/330 hp
400/350 hp
400/366 hp
(Ram Air III)
400/370 hp
(Ram Air IV)
455/360 hp

1971
350/250 hp


400/265 hp

400/300 hp
455/325 hp
455/335 hp H.O.

1972
350/160,175 hp

400/200 hp
400/250 hp
455/220 hp
455/250 hp
455/300 hp H.O.

1973
350/150, 175 hp




400/170, 185 hp



400/200, 230 hp




455/215, 250 hp




1974
350/155, 170 hp



350/170, 185,

200 hp

400/175, 190 hp


400/200, 225 hp



455/215, 250 hp


W7, WU, X7, YU
XX, YB
XZ, XV
WX,WT
, XH, YS

WS
, YZ

WW
, XP
WA
, YC, YH


WR, WU, WN, WP
, XR, YU, YN, YP
XX, YX
WK, WT
, YS
YC
WL, WC
, YE


WR
,YU,YV,YR
ZV, ZX
WK,WS
,YS,YT, ZS
YA, YC, Y4
YD,YK
WD, WM
,YB,YE


XR,WV, ZB, ZD
,
Y2, Y7, YR, YV, ZR,
ZV, WA, WC, WD,
WF, WL, WN, XZ
YI, YP, YX, YZ, Y4, ZK, ZX, XH, XI, X3, X4
WK, WS, WP, YF,
Y6, YG
, YN, YX, YT,
Y3, ZN, ZS, XK, XN,
XX, XZ, X5
YA, YC, YD, YK, ZA, AC, XA, XE, XJ, XL, XY, XT, X7, XO, YE


WA, WB
, AA, YA,
YB, YC, ZB, YN, YP,
YS, ZA

WN, WP
, YN, YP, YS,
ZP
AH, YH, YJ, ZH, ZJ,
AD, YF, YK, ZD, ZK
WT, WR, Y3
, AD,
YL, YM, ZS, AT, YT,
YZ, ZT
AU, YR, YU, YW,
YX, YY, ZU, ZW, ZX,
A4, Y4, Y6, Y9, Z4, Z6